Satranç / STEFAN ZWEİG


Kaderinizi belirleyecek hamleyi başlatacak el,  sizin eliniz olmadıktan sonra, ne olursanız olun sonuçta o altmış dört birim karelik evren üzerinde hepiniz her daim “elverişli kullanılacaklar” listesinin ilk akla geleni, ilk gözden çıkarılacak olanı olan piyonsunuzdur. Onun için böbürlenmeyin; ne oldum değil, ne olacağım deyin. Bir bakmışınız şah iken şahbaza, vezir iken rezile, aşılması imkânsız duvarları ile kale iken sıradan bir taş yığınına dönüşürsünüz.

Şah gücünü, varlığını korumak için her ne pahasına olsun maiyetini feda edebilme acımasızlığından alır; sermayesi acımasızlıktır. Oysa altmış dört birim karelik evren tahtası üzerindeki habitatın en güçlü görünen zayıfıdır. Yapabildiği tek şey uğruna feda ettiklerinin arkasından bir damla bile olsun gözyaşı heba etmeden, kendilerini onun için feda edenlerin yüce gönüllülüğünün atmosferini teneffüs edip öne çıkma kahramanlığına kalkışmadan, her daim arkasına saklanabileceği bir kahraman bulmak,  o da olmuyorsa acınası bir korkaklıkla sağa sola, öne arkaya doğru gidip gelmektir.

Oysa son bellidir. Kader ağlarını örmüştür. Açgözlülüğün bedeli;  istilacılığın, fetih çılgınlığının bedeli her zaman gözden çıkarılanların ölü bedenleri üzerine basarak tırmandığınız altın kaplı zirveler, üniformalar üzerindeki sırmalı şeritler, omuzlarınız üzerindeki sıra sıra yıldızlar değildir; çünkü bazen şahları da vururlar.
Strateji, değerler ve ilkeler üzerine değil; sadece kazanmak üzerine bina edilirse, altmış dört birim karelik evren üzerinde her varlık sırası geldiğinde mutlaka ölümü tadar. Görkemli alçaklıkların bina edildiği parseller her zaman sırtı sıvazlanıp ölüme gönderilenlerin kanları ile değil, sırt sıvazlayanların da kanları ile sulanır nadiren.

Bütün hamleleri kendi varlığına, dirliğine mahkûm eden  Şah’ın kaderi,  bazen etrafında ardına saklanacak bir taş bulamadığında teslim olacağı korkunun  ürpertili yalnızlığıdır. Bu yalnızlığın rengi “mat”tır.


Stefan Zweig, Satranç adlı yapıtında Nazilere esir düşüp dış dünyadan tecrit edilen Dr. B.’nin, zaman –mekân kavramını zamanla yitirip, akıl sağlığını kaybetmenin eşiğindeyken, sorguya götürüldüğü odada sorgucusunun paltosunun cebinden çaldığı, satrancın en önemli ustalarının hamlelerinin bulunduğu kitabın pratiğini önce beyninde kurgusal olarak sonra ise çarşaf üzerinde boyadığı ekmek parçaları ile oynayarak akıl sağlığını  nasıl koruduğunu anlatır.
Kitap kurgusu, dili ve tekniği ile kusursuz olmasının yanında yazarın yaptığı o mükemmel satranç tarifi ile de zihinlerimize edebi bir şölen sunuyor.

Şöyle ki;

Çok eski ama sonsuza kadar yeni, yapısal olarak mekanik ama sadece hayal gücü ile etkili; geometrik olarak sabit alanla sınırlı ama sınırsız bileşimleri olan, sürekli gelişen ama kıraç, hiçbir yere götürmeyen bir düşünce;  hiçbir hesap yapmayan matematik, eseri olmayan bir sanat; materyali olmayan bir mimari; ama buna rağmen kendi varlığı içinde ve özünde, tüm kitaplardan ve sanat eserlerinden daha uzun ömürlü; her ne kadar can sıkıntısını gidermesi, insanların akıllarını ve algılarını geliştirmesi için hangi tanrının onu yeryüzüne gönderdiği bilinmese de tüm uluslara ve çağlara ait tek oyun” : Satranç

Bu blogdaki popüler yayınlar

On İki Gezici Öykü / Gabriel Garcia MARQUEZ

Hemşinli Yüzyılı

Milena'ya Mektuplar / FRANZ KAFKA